Prof. Dr. Eva Orthmann
Artikel
2024 “Hippology Between Indic and Persianate Textual Traditions in South Asia: The Śalihotra of Gulbarga”. In: Journal of Persianate Studies, 1-27. Zusammen mit Fabrizio Speziale.
2024 “Les sciences à la cour”, in: Jean-Baptiste Clais, Corinne Lefèvre (Hg.), Les arts moghols, Paris: Citadelles & Mazinot, 456-477.
2024 „Arabische Kultur in Iran, Zentralasien und Nordwestindien, 633-1200.“ In: Andreas Kaplony (Hg.), Geschichte der Arabischen Welt, München: Beck 2024, 297-311.
2024 “Rājanīti: Indian Statecraft in the Āʼīn-i Akbarī.” In: Journal of Asian and African Studies, Supplement, No. 3, 65-75.
2024 “Bilingual Inscriptions from India: Combining Arabic and Persian with Indic Languages”. In: Szilvia Sövegjártó und Márton Vér: Exploring Multilingualism and Multiscriptism in Written Artefacts, Berlin/Boston: De Gruyter, 371-438.
2022 “Imperial Demand and Support.” In: Sonja Brentjes (Hg.): Routledge Handbook on Science in the Islamicate World. Practices From the 8th to the 19th Century, 248-258.
2021 “Die Feier von Naurūz unter den beiden Moghulherrschern Humāyūn (r. 1530–40 und 1555–56) und Akbar (r. 1556–1605).” In: Elke Brüggen (Hg.) „Macht und Herrschaft als transkulturelle Phänomene. Texte – Bilder – Artefakte“, Göttingen: V&R unipress, 133-149.
2021 „Babürlüler Sarayında Astroloji“, in: Toplumsal Tarih 332, 34-39.
2021 “Qurrat al-mulk”, in F. Speziale und C. W. Ernst (Hgg.) Perso-Indica. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, abrufbar unter http://perso-indica.net/work/natural_sciences/qurrat_al-mulk. Zusammen mit Fabrizio Speziale.
2020 “Tarjuma-yi Sālōtar”, in F. Speziale und C. W. Ernst (Hgg.) Perso-Indica. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, abrufbar unter http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_salotar. Zusammen mit Fabrizio Speziale.
2019 “Introduction”, in The Ceremonial of Audience. Transcultural Approaches, edited by Eva Orthmann and Anna Kollatz (Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 9-18 (zus. mit A. Kollatz).
2019 “It was a day of great splendor. Audiences at the Ghaznavid court,” in The Ceremonial of Audience. Transcultural Approaches, edited by Eva Orthmann and Anna Kollatz (Göttingen, Vandenhoeck & Ruprecht, 93-111.
2019 “The Occult Sciences at the Mughal Court During the Sixteenth Century”, in: Hani Khafipour (Hg.) The Empires of the Near East and India. Source Studies of the Safavid, Ottoman, and Mughal Literate Communities, New York, Columbia University Press, 384-400.
2018 “Die Beschwörung von Geistern und Planeten: Al-Ǧawāhir al-ḫams von Muḥammad Ġauṯ Gwāliyārī”, in: Sebastian Günther und Pielow, Dorothee: Die Geheimnisse der oberen und der unteren Welt. Magie im Islam zwischen Glaube und Wissenschaft. Brill, Leiden, 372-399.
2018 “Introduction”, in: El-Bizri, N. and Orthmann, Eva: The Occult Sciences in Pre-modern Islamic Cultures, Ergon, Würzburg, 7-13, (zus. mit N. El-Bizri).
2018 Lettrism and magic in an early Mughal text: Muḥammad Ghawth’s k. al-Jawāhir al-khams, in: El-Bizri, N. and Orthmann, Eva: The Occult Sciences in Pre-modern Islamic Cultures, Ergon, Würzburg, 223-247.
2017 “The provenance and History of the Dustūr al-munajjimīn and its Manuscript”; in: E. Orthmann und P. Schmidl: Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, Berlin, 13-33 (zus. mit P. Schmidl).
2017 “The Sources and the Composition of the Dustūr al-munajjimīn”; in: E. Orthmann und P. Schmidl: Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, Berlin, 35-114 (zus. mit P. Schmidl und M. Karimi Zanjani Asl).
2017 “Iranisch-Indische Beziehungen in Islamischer Zeit”, in: L. Paul (Hg.), Handbuch der Iranistik, Band 2, Wiesbaden 2017, 19-26.
2017 “The donor is somebody else”.‘Abdur Rahim Khan-i-Khanan as Patron and Benefactor, in: Shakeel Hossain und Deeti Ray (Hg.): Celebrating Rahim, Ahmedabad, 72-86.
2017 “Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī”, in: F. Speziale und C.W. Ernst (Hgg.), Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, abrufbar unter URL: http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi
2017 “Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (occult sciences)”, in: F. Speziale und C.W. Ernst (Hgg.), Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, abrufbar unter http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi-1.
2017 “Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (astrology)”, in: F. Speziale und C.W. Ernst (Hgg.), Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, abrufbar unter http://www.perso-indica.net/work/astrology_in_the_tarjuma-yi_kitab-i_barahi.
2016 Art. ʿAdnān, EI 3, 10-11.
2014 “Ideology and state-building: Humāyūn’s search for legitimacy in an Hindu-Muslim environment”. In: V. Dalmia, M. Faruqui: Religious Interactions in Mughal India, Oxford University Press (India), 3–29.
2012, 2017 “Philosophie und Wissenschaft von der Natur”, in: U. Rudolph (ed.), Philosophie in der islamischen Welt, Band I: 8. –10. Jh. [Ueberweg. Grundriss der Geschichte der Philosophie], Basel, 512–517. Engl. Translation: U. Rudolph, R. Hansberger und P. Adamson: “Philosophy in the Islamic World”, vol. 1: 8th – 10th centuries, S. 727-733.
2012 “Astrology”, in: G. Böwering (Hrsg.), The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought, Princeton University Press, 45–47.
2012 “Ẓāhir und bāṭin in der Astrologie: Das kitāb al-Fatarāt wa l-qirānāt al-ʿašara” in: V. Klemm, H. Biesterfeld (H).: Differenz und Dynamik im Islam, Ergon-Verlag, Würzburg, 337–358.
2025 “Himmelssphären und Elemente: Zur Übernahme vorislamischer Vorstellungen vom Aufbau der Welt in die Islamische Tradition.”, in: R. Goulet, U. Rudolph (Hgg.): Entre Orient et Occident: La philosophie et la science Gréco-Romaines dans le monde arabe [Entretiens sur l’antiquité classique], Genf, 241–277.
2011 „Court Culture and Cosmology in the Mughal Empire: Humāyūn and the foundation oft he dīn-i ilāhī.“ In: A. Fuess, J.-P. Hartung: Politics and Patronage. Court Culture in the Muslim World (7th – 19th Centuries), Routledge: London, 202–220.
2008 “Sonne, Mond und Sterne: Kosmologie und Astrologie in der Inszenierung von Herrschaft unter Humāyūn”, in: L. Korn, E. Orthmann, F. Schwarz (Hgg), Die Grenzen der Welt, Arabica et Iranica ad honorem Heinz Gaube, Wiesbaden, 297–306.
2006 “Astrologie und Propaganda. Iranische Weltzyklusmodelle im Dienst der Fāṭimiden”, in: Die Welt des Orients 36, S. 131–142.
2005 “Circular Motions: Private Pleasure and Public Prognostication in the Nativities of the Mughal Emperor Akbar”, in: Günther Oestmann, H. Darrel Rutkin and Kocku von Stuckrad (Hrsg.): Horoscopes and Public Spheres: Essays on the History of Astro-logy, Berlin & New York, S. 101–14. [Religion and Society 42]
2004 “The charm of suspicious calculations. Islamic Astrology in the debates of controversial literature”, in: Beiruter Blätter 10–11 (2002–03), S. 110–18.
2004 “Gemeinschaft und Grenzen: Der Solidaritätsgedanke in der arabischen Welt des 8. und 9. Jahrhunderts”, in: Fischer, C., Rondez, P., Straub, E. (Hrsg.): Solidarität in der Krise. Zürich, S. 45–73.
2003 “Die Stunde des Todes liegt allein in Gottes Hand. Selbstmord und Euthanasie im Islam”, in: Mettner, M., Schmitt-Mannhart, R. (Hrsg.): Wie ich sterben will. Autonomie, Abhängigkeit und Selbstverantwortung am Lebensende. Zürich, pp. 277–83 [Nachdruck eines Artikels in der Neuen Zürcher Zeitung vom 15./16. 9. 2001].
2002 “Blood Feud and Power in Early ‘Abbāsid Times”, in: The Arabist 24–25 = Proceedings of the 20th Congress of the UEAI; Budapest, 10–17 September 2000. – Part One – Linguistics, Literature, History, S. 215–22.
2001 “Die Eroberung von Damaskus durch die ‘Abbāsiden – ein Fall von ‘aṣabiyya?”, in: Kongressakten zum 27. Deutschen Orientalistentag 1998, Würzburg, S. 401–11.
2001 “Qais et Yaman: le problème des sources”, in: Asiatische Studien 55 (2001), S. 1033–42.
1998 “Als Yaman und Rabī‘a ihre Stirnlocken abschnitten. Kritische Anmerkungen zu einem ḥilf-Bund in Ḫurāsān aus der späten Umaiyadenzeit”, in: Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 25, pp. 152–71.
Rezensionen
2016 ALI-DE-UNZAGA, Omar (Hg.): Fortress of the Intellect. Ismaili and other Islamic Studies in Honour of Farhad Daftary. London/New York: Tauris, 2011.
2015 BAUMGARTEN, JÜRGEN: Die Ammarin. Beduinen in Jordanien zwischen Stamm und Staat. Würzburg: Ergon, 2011. WZKM 105, 435–436.
2015 VERENA KLEMM & PAUL E. WALKER: A Code of Conduct. A Treatise on the Etiquette of the Fatimid Ismaili Mission. A critical edition of the Arabic text and English translation of Aḥmad b. Ibrāhīm al-Naysābūrī’s al-Risāla al-mūjaza al-kāfiya fī ādāb al-duʿāt. London / New York: I.B. Tauris in association with The Institute of Ismaili Studies London 2011. Die Welt des Islam 55, 2015, 119–121.
2013 AZFAR MOIN: The Milennial Sovereign. Sacred Kingship and Sainthood in Islam, New York: Columbia University Press 2012, in: sehepunkte 13 (2013), Nr. 7/8 [15.07.2013], URL: http://www.sehepunkte.de/2013/07/22599.html
2011 KURT FRANZ: Vom Beutezug zur Territorialherrschaft. Beduinische Gruppen in mittelislamischer Zeit I. (Nomaden und Sesshafte 5). Orientalistische Literaturzeitung 106, 304–5.
2011 SUSANNE KURZ: Ein osmanischer Almanach fur das Jahr 1239/1240 (1824/1825). Berlin: Klaus Schwarz Verlag, 2007 (Islamkundliche Untersuchungen 276). Die Welt des Islam 51, 258–260.
2011 JAMAL MALIK: Islam in South Asia. A Short History., Leiden / Boston / Tokyo: Brill Academic Publishers 2008, in: sehepunkte 11 (2011), Nr. 6 [15.06.2011], URL: http://www.sehepunkte.de/2011/06/18275.html
2008 STEFAN LEDER, BERNHARD STRECK (Hrsg.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations. (Nomaden und Sesshafte 2). ZDMG 158/2, 490–494.
2008 GAD FREUDENTHAL: Science in the Medieval Hebrew and Arabic Traditions (= Variorum Collected Studies Series), Aldershot: Ashgate 2005, in: sehepunkte 8 (2008), Nr. 4 [15.04.2008], URL: http://www.sehepunkte.de/2008/04/13044.html
2006 ANKE REICHENBACH: Mit süßer Zunge. Höflichkeit und Nachbarschaft im Damaszener Christenviertel Bâb Tûmâ. Gehren 2001. Veröffentlichungen des Instituts für Ethnologie der Universität Leipzig, Reihe: Ethnographie, Band 1, in: Zeitschrift für Ethnologie 131, 137–140.
2003 FRANCIS E. PETERS (ed.): The Arabs and Arabia on the Eve of Islam. Aldershot 1999, in: Der Islam 80, 153–55.
2001 ULRICH MARZOLPH: Narrative Illustration in Persian Lithographed Books. Handbuch der Orientalistik, Abt. I: Der Nahe und Mittlere Osten; vol. 60, in: Asiatische Studien 55, 1110–13.
2000 SABINE THALIA KLOCKER: There should be one grave opposite the other: Blutrachepraxis bei den Beduinen in Nordarabien. Hamburg 1996, in: Zeitschrift für Ethnologie 125, 322–24.
Articles
2017 |
2017
“Lettrism and magic in an early Mughal text: Muḥammad Ghawth’s k. al-Jawāhir al-khams,” to be published in El-Bizri, Nader and Orthmann, Eva: The Occult Sciences in Pre-modern Islamic Cultures, Beirut 2017, 223-247. |
2017 |
“Iranisch-Indische Beziehungen in Islamischer Zeit,” in L. Paul (ed.), Handbuch der Iranistik, Band 2, 19-26. |
2017 |
“The Provenance and History of the Dustūr al-munajjimīn and its Manuscript,” in E. Orthmann und P. Schmidl (eds.): Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, in Science in the City of Fortune, Berlin, 13-33 (with P. Schmidl). |
2017 |
“The Sources and the Composition of the Dustūr al-munajjimīn,” in E. Orthmann und P. Schmidl: Science in the City of Fortune. The Dustūr al-munajjimīn and its World, in Science in the City of Fortune, Berlin, 35-114 (with P. Schmidl and M. Karimi Zanjani Asl). |
2017 |
“The Donor is Somebody Else. ʿAbdur Rahim Khan-i-Khanan as Patron and Benefactor,” in Shakeel Hossain und Deeti Ray (eds.): Celebrating Rahim, Ahmedabad, 72-86. |
2017 |
“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī,” Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi. |
2017 |
“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (occult sciences),” Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/tarjuma-yi_kitab-i_barahi-1. |
2017 |
“Tarjuma-yi kitāb-i Bārāhī (astrology),” Perso-India. An Analytical Survey of Persian Works on Indian Learned Traditions, F. Speziale – C.W. Ernst, ed., available at http://www.perso-indica.net/work/astrology_in_the_tarjuma-yi_kitab-i_barahi. |
2016 |
Art. ʿAdnān, EI 3, 10-11. |
2014 |
“Ideology and state-building: Humāyūn’s search for legitimacy in an Hindu-Muslim environment,” in V. Dalmia, M. Faruqui: Religious Interactions in Mughal India, Oxford University Press (India), 3–29. |
2012, 2017 |
“Philosophie und Wissenschaft von der Natur,” in U. Rudolph (ed.), Philosophie in der islamischen Welt, Band I: 8. –10. Jh. [Ueberweg. Grundriss der Geschichte der Philosophie], Basel, 512–517. Engl. translation in U. Rudolph, R. Hansberger and P. Adamson: Philosophy in the Islamic World, vol. 1: 8th – 10th centuries, 727-733. |
2012 |
“Astrology,” in G. Böwering (ed.), The Princeton Encyclopedia of Islamic Political Thought, Princeton University Press, 45–47. |
2012 |
Ẓāhir und bāṭin in der Astrologie: Das kitāb al-Fatarāt wa l-qirānāt al-ʿašara,” in V. Klemm, H. Biesterfeld (eds.): Differenz und Dynamik im Islam, Ergon-Verlag, Würzburg, 337–358. |
2011 |
“ Himmelssphären und Elemente: Zur Übernahme vorislamischer Vorstellungen vom Aufbau der Welt in die Islamische Tradition,” in R. Goulet, U. Rudolph (eds.): Entre Orient et Occident: La philosophie et la science Gréco-Romaines dans le monde arabe [Entretiens sur l’antiquité classique], Genf, 241–277. |
2011 |
„Court Culture and Cosmology in the Mughal Empire: Humāyūn and the foundation of the dīn-i ilāhī.“ In: A. Fuess, J.-P. Hartung: Court Culture in the Muslim World (7th – 19th Centuries), Routledge: London, 202–220. |
2008 |
“ Sonne, Mond und Sterne: Kosmologie und Astrologie in der Inszenierung von Herrschaft unter Humāyūn,” in L. Korn, E. Orthmann, F. Schwarz (eds.), Die Grenzen der Welt, Arabica et Iranica ad honorem Heinz Gaube, Wiesbaden, 297–306. |
2006 |
“Astrologie und Propaganda. Iranische Weltzyklusmodelle im Dienst der Fāṭimiden,” in Die Welt des Orients 36, 131–142. |
2005 |
“Circular Motions: Private Pleasure and Public Prognostication in the Nativities of the Mughal Emperor Akbar,” in Günther Oestmann, H. Darrel Rutkin and Kocku von Stuckrad (eds.): Horoscopes and Public Spheres: Essays on the History of Astrology, Berlin & New York, 101–14. [Religion and Society 42]. |
2004 |
“The charm of suspicious calculations. Islamic Astrology in the debates of controversial literature,” in Beiruter Blätter 10–11 (2002–03), 110–18. |
2004 |
“ Gemeinschaft und Grenzen: Der Solidaritätsgedanke in der arabischen Welt des 8. und 9. Jahrhunderts,” in Fischer, C., Rondez, P., Straub, E. (eds.): Solidarität in der Krise. Zürich, 45–73. |
2003 |
“ Die Stunde des Todes liegt allein in Gottes Hand. Selbstmord und Euthanasie im Islam,” in Mettner, M., Schmitt-Mannhart, R. (eds.): Wie ich sterben will. Autonomie, Abhängigkeit und Selbstverantwortung am Lebensende. Zürich, 277–83 [reprint of an article in the Neue Zürcher Zeitung of 15./16. 9. 2001]. |
2002 |
“Blood Feud and Power in Early ʿAbbāsid Times,” in The Arabist 24–25 = Proceedings of the 20th Congress of the UEAI; Budapest, 10–17 September 2000. – Part One – Linguistics, Literature, History, 215–22. |
2001 |
“Die Eroberung von Damaskus durch die ʿAbbāsiden – ein Fall von ʿaṣabiyya?” in Kongressakten zum 27. Deutschen Orientalistentag 1998, Würzburg, 401–11. |
2001 |
“Qais et Yaman: le problème des sources,” in Asiatische Studien 55 (2001), 1033–42. |
1998 |
“Als Yaman und Rabīʿa ihre Stirnlocken abschnitten. Kritische Anmerkungen zu einem ḥilf-Bund in Ḫurāsān aus der späten Umaiyadenzeit,” in Hallesche Beiträge zur Orientwissenschaft 25, 152–71. |
Reviews
2016 |
Ali-de-Unzaga, Omar (Hg.): Fortress of the Intellect. Ismaili and other Islamic Studies in Honour of Farhad Daftary. London/New York: Tauris, 2011. |
2015 |
Baumgarten, Jürgen: Die Ammarin. Beduinen in Jordanien zwischen Stamm und Staat. Würzburg: Ergon, 2011. WZKM 105, 435–436. |
2015 |
Verena Klemm & Paul E. Walker: A Code of Conduct. A Treatise on the Etiquette of the Fatimid Ismaili Mission. A critical edition of the Arabic text and English translation of Aḥmad b. Ibrāhīm al-Naysābūrī’s al-Risāla al-mūjaza al-kāfiya fī ādāb al-duʿāt. London / New York: I.B. Tauris in association with The Institute of Ismaili Studies London 2011. Die Welt des Islam 55, 2015, 119–121. |
2013 |
Azfar Moin: The Milennial Sovereign. Sacred Kingship and Sainthood in Islam, New York: Columbia University Press 2012, in: sehepunkte 13 (2013), Nr. 7/8 [15.07.2013], URL: http://www.sehepunkte.de/2013/07/22599.html. |
2011 |
Kurt Franz: Vom Beutezug zur Territorialherrschaft. Beduinische Gruppen in mittelislamischer Zeit I. (Nomaden und Sesshafte 5). Orientalistische Literaturzeitung 106, 304–5. |
2011 |
Susanne Kurz: Ein osmanischer Almanach fur das Jahr 1239/1240 (1824/1825). Berlin: Klaus Schwarz Verlag, 2007 (Islamkundliche Untersuchungen 276). Die Welt des Islam 51, 258–260. |
2011 |
Jamal Malik: Islam in South Asia. A Short History., Leiden / Boston / Tokyo: Brill Academic Publishers 2008, in: sehepunkte 11 (2011), Nr. 6 [15.06.2011], URL: http://www.sehepunkte.de/2011/06/18275.html. |
2008 |
Stefan Leder, Bernhard Streck (Hrsg.): Shifts and Drifts in Nomad-Sedentary Relations. (Nomaden und Sesshafte 2). ZDMG 158/2, 490–494. |
2008 |
Gad Freudenthal: Science in the Medieval Hebrew and Arabic Traditions (= Variorum Collected Studies Series), Aldershot: Ashgate 2005, in: sehepunkte 8 (2008), Nr. 4 [15.04.2008], URL: http://www.sehepunkte.de/2008/04/13044.html. |
2006 |
Anke Reichenbach: Mit süßer Zunge. Höflichkeit und Nachbarschaft im Damaszener Christenviertel Bâb Tûmâ. Gehren 2001. Publications of the Institute of Ethnology of the University of Leipzig, Series: Ethnographie, Volume 1, in Zeitschrift für Ethnologie 131, 137–140. |
2003 |
Francis E. Peters (ed.): The Arabs and Arabia on the Eve of Islam. Aldershot 1999, in: Der Islam 80, 153–55. |
2001 |
Ulrich Marzolph: Narrative Illustration in Persian Lithographed Books. Handbuch der Orientalistik, Abt. I: Der Nahe und Mittlere Osten; vol. 60, in: Asiatische Studien 55, 1110–13. |
2000 |
Sabine Thalia Klocker: There should be one grave opposite the other: Blutrachepraxis bei den Beduinen in Nordarabien. Hamburg 1996, in: Zeitschrift für Ethnologie 125, 322–24. |